Vragen omtrent Wtza (Wet toetreding zorgaanbieders)
Wat is de Wtza?
Op 1 januari 2022 treedt de Wet toetreding zorgaanbieders (Wtza) in werking. Deze wet heeft nieuwe toetredingsregels voor zorg- en jeugdhulpaanbieders. Daardoor veranderen een aantal dingen voor startende én bestaande zorgaanbieders en krijgen zij bijvoorbeeld te maken met een meldplicht*.
Het is daarom belangrijk dat alle aanbieders van zorg- en jeugdhulp zich goed voorbereiden. Het hoofddoel van de toetredingsregels is een verbetering van de zorgkwaliteit. De Inspectie voor Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) houdt hierop toezicht. Daarnaast zorgen de regels voor een betere bewustwording van startende aanbieders.
* De meldplicht houdt in dat nieuwe zorgaanbieders (voor de aanvang van de zorgverlening) en bestaande zorgaanbieders (binnen zes maanden na inwerkingtreding van de Wtza) zich eenmalig moeten melden, zodat deze aanbieders in beeld zijn ten behoeve van het risicogestuurde toezicht van de Inspectie gezondheidszorg en jeugd (IGJ). De meldplicht is tevens bedoeld om nieuwe zorgaanbieders beter bewust te maken van de landelijke (kwaliteits)eisen die aan de zorgverlening zijn gesteld en hun verantwoordelijkheid hiervoor.
Hoe werkt de meldplicht?
Startende zorg- en jeugdhulpaanbieders moeten zich vanaf 1 januari 2022 melden. Door de melding krijgt de IGJ alle aanbieders beter in beeld. Tegelijk worden aanbieders met gerichte communicatie meer bewust gemaakt van de bestaande (kwaliteits)eisen.
Voor bestaande zorg- en jeugdhulpaanbieders geldt een overgangsperiode van zes maanden nadat de Wtza in werking is gegaan.
Alle informatie over de meldplicht vind je op de site toetreding zorgaanbieders.nl
Voorafgaand aan de melding ben je verplicht aan te kunnen tonen dat je aan de maximaal 15 voorwaarden voldoet. Zie elders binnen deze F.A.Q. welke voorwaarden dit zijn.
Ik sta al in in het Landelijk Register Zorgaanbieders (LRZa), moet ik mij nog melden?
Stond je al in het Lrza vóór 1 januari 2022 en sta je daar nu nog steeds als zorgaanbieder? Dán hoef je je niet opnieuw te melden.
Ben je als zorgaanbieder na 1 januari 2022 (opnieuw) in het LRZa gekomen? Dan moet je je wél melden.
Het wel of niet melden staat uiteraard los van de Wtza.
Heb ik een toelatingsvergunning nodig?
De vergunningplicht geldt voor:
- Zorginstellingen die medisch specialistische zorg (doen) verlenen. In de begrippenlijst van het CIBG staat uitgelegd wie hieronder vallen.
- Zorginstellingen die met meer dan tien zorgverleners zorg (zoals omschreven in de Zorgverzekeringswet of Wet langdurige zorg) (doen) verlenen.
Waar vind ik informatie over eHerkenning?
Op 15-2-2022 heeft de belastingrechter geoordeeld dat de belastingdienst een ondernemer niet kan verplichten om voor het doen van aangifte eHerkenning aan te schaffen. Het is namelijk zo dat e-herkenning een wettelijke grondslag mist. Dat wil zeggen dat er geen wet is die dit verplicht stelt; enkel is er een ministeriële regeling. Dat is niet genoeg naar het oordeel van de rechter.
Belastingrecht is in principe altijd individueel recht. Dit betekent dus dat er bij een uitspraak van de belastingrechter geen precedentwerking ontstaat.
Omdat er dus geen wettelijke basis is, betekent het dat EHerkenning (om je in te schrijven in het LRZa) ook niet verplicht gesteld mag worden. Daar zullen dan wel eerst rechtszaken over gevoerd moeten worden. De NFG is dit aan het onderzoeken en zal zo nodig de stap naar de rechter maken.
Geldt de Wtza voor mijn praktijk?
Ben je een zorgaanbieder die zorg verleent zoals bedoeld in de Wkkgz, dan dien je aan de verplichtingen die voortvloeien uit de Wtza te voldoen.
Wat zijn de 15 voorwaarden van de Wtza?
Dit zijn de 15 gestelde eisen of voorwaarden waar je als zorgaanbieder aan moet voldoen;
- (Veilig) incidenten melden
- Meldcode huiselijk geweld/kindermishandeling
- Klachtenregeling
- Cliëntmedezeggenschap
- Zorgdossiers en zorgplan
- Beschikbaar en deskundig personeel
- Vergewisplicht en verklaring omtrent gedrag (VOG)
- Afspraken met onderaannemers en vrijwilligers
- Voorbehouden en risicovolle handelingen
- Opleidingsplan
- Uitsluitingscriteria
- Onvrijwillige zorg of dwang
- Medicatiebeleid
- Administratie-, declaratie-, informatie-eisen en goed bestuur
- Kwaliteitsmanagamementsysteem (KMS).
Wat is een zorgplan?
Het zorgplan houdt rekening met de wensen van de cliënt, en de cliënt moet zijn/haar verwachting uitspreken over de therapie. Het moet natuurlijk wel realistisch zijn.
Een zorgplan kan een vervanging zijn van het behandelplan mocht je dit al gebruiken. Je kunt ook het behandelplan en het zorgplan combineren tot één document. Je mag dus een eigen lay-out maken. De NWP heeft online een voorbeeld zorgplan beschikbaar gesteld. Je vindt deze bij de Downloads op je persoonlijke NWP-pagina.
Hebben jullie een voorbeeld van een Zorgplan?
Moet ik als kleine ondernemer ook aan de jaarverantwoording voldoen?
Ja, in de WTZA staat het volgende:
Artikel 2.4
Een zorgaanbieder die is aan te merken als eenmanszaak*, maakt een financiële verantwoording openbaar die is ingericht overeenkomstig bijlage 3.
In bijlage 3 staat:
Vanuit de maatschappelijke en politieke wens om de transparantie in de zorgsector te vergroten, zijn ook kleine zorgaanbieders verplicht om zich jaarlijks te verantwoorden door het openbaar maken van een jaarverantwoording. In afwijking van de hoofdregel moeten eenmanszaken als financiële verantwoording een aantal financiële ratio’s die inzicht geven in de bedrijfsvoering openbaar maken. Een financiële ratio is een verhoudingsgetal dat is samengesteld uit financieel-economische gegevens uit de balans en staat van baten en lasten van eenmanszaken. Reden om voor eenmanszaken* geen balans en staat van baten en lasten dwingend voor te schrijven is om te voorkomen dat de eigenaar zijn inkomen voor een ieder openbaar moet maken.
Om een indruk te krijgen van de financiële gezondheid van uw zorgbedrijf in het afgelopen jaar, dient u de hiernavolgende indicatoren in te vullen.
- Rentabiliteit
- Liquiditeit
- Solvabiliteit
- Personeelskostenratio
- Zorgopbrengstenratio
- Budgetratio
Het verschil tussen Freelancers, ZZP-ers en Eenmanszaken leggen wij uit in een andere vraag binnen deze F.A.Q.
Wat zijn de verschillende tussen freelancer, zzp'er en eenmanszaak?
De begrippen freelancer, zzp'er en eenmanszaak worden allemaal gebruikt om kleine ondernemers te typeren. Een freelancer is vrijwel altijd een zzp'er, maar een zzp'er is niet altijd een freelancer. De meeste freelancers hebben een eenmanszaak, maar niet allemaal. En lang niet elke eenmanszaak betreft een freelancer.
Freelancer of eenmanszaak?
De meeste freelancers hebben de rechtsvorm eenmanszaak gekozen. Dat wil zeggen dat de freelancer de oprichter en enige eigenaar is van zijn onderneming.
De begrippen 'freelancer' en 'eenmanszaak' zijn echter niet uitwisselbaar:
- Er zijn freelancers die kiezen voor een andere rechtsvorm, zoals de BV, VOF of maatschap.
- Er zijn eenmanszaken van ondernemers die geen freelancer zijn, bijvoorbeeld omdat de eenmanszaak personeel in dienst heeft of bijvoorbeeld actief is in de detailhandel.
Freelancer of zzp'er?
Zzp betekent Zelfstandige Zonder Personeel. Het is een term die oorspronkelijk afkomstig is van de belastingdienst.
Met freelancers worden meestal professionals in de zakelijke dienstverlening bedoeld. Freelancers worden meestal gelijkgesteld aan zelfstandigen zonder personeel (zzp'ers). Dat klopt grotendeels: freelancers hebben doorgaans geen personeel in dienst, zijn gespecialiseerd in hun vak, en bieden hun kennis en ervaring in de vorm van diensten aan. Ze werken bovendien meestal alleen en ze investeren niet of weinig in bedrijfsruimte en bedrijfsmiddelen.
Zzp is breder begrip
Het verschil zit erin dat het begrip zzp'er meer soorten (en mengvormen van) ondernemers dekt dan de term freelancer. Tot de zzp'ers behoren leden van beroepsgroepen die zeker niet geassocieerd worden met een freelance-praktijk (kappers, taxichauffeurs). Bovendien zitten Zzp’ers ook in sectoren waar freelancers in de regel niet opereren, zoals de bouw, transport. Ook komen Zzp-ers voor in de zorg; je moet hier bijvoorbeeld denken aan verpleegkundigen die zich tijdelijk aan zorginstellingen verhuren.
Niet alle zelfstandigen zonder personeel zijn zzp'er
Een zelfstandige die zonder personeel bijvoorbeeld een tabakszaak runt, wordt niet als zzp'er beschouwd door de officiële instanties (ministeries, vakbonden, MKB, UWV). Er is een aantal criteria waaraan een zzp'er moet voldoen. Deze zijn vaag; een duidelijke definitie is nog niet voorhanden. Het EIM (Economisch Instituut voor het Midden- en Kleinbedrijf) spreekt in haar onderzoeksrapport over een groep zelfstandigen die zich "in de schemerzone tussen zelfstandigheid (ondernemerschap) en (tijdelijk) werknemerschap beweegt."
Verder komt uit dit rapport naar voren dat aan de zzp'er in het algemeen de onderstaande kenmerken worden toegeschreven (hoewel deze niet sluitend zijn):
- Heeft geen personeel in dienst.
- Zit niet in de detailhandel (je bent dan eigenaar/huurder van onroerend goed!).
- Heeft meerdere opdrachtgevers en wordt betaald per opdracht.
- Heeft geen of slechts in beperkte vorm een eigen bedrijfsruimte.
- Verricht werk dat normaal gesproken meestal in dienstverband wordt verricht.
- Verricht de werkzaamheden niet op eigen initiatief, alleen na opdrachtverstrekking.
- Draagt verantwoording voor de eigen werkzaamheden.
- Beperkt zich veelal tot het inbrengen van kennis en vaardigheden op eigen vakgebied.
- Houdt zich niet of nauwelijks bezig met klantenwerving.
Wat is dan een eenmanszaak?
Bij een eenmanszaak heb je de onderneming alleen. Bijvoorbeeld als je een zelfstandig beroep uitoefent (zoal huisarts of therapeut) of als je de enige eigenaar van het bedrijf bent. Je kan dus ook een eenmanszaak hebben als je personeel in dienst hebt.
Als je aan de eisen voor het ondernemerschap voldoet, ben je voor de inkomstenbelasting ondernemer. Je kan dan gebruikmaken van de speciale regelingen voor ondernemers zoals de zelfstandigenaftrek en de startersaftrek. Je bent dan ook Btw-plichtig of je hebt vrijstelling verkregen van Btw-plicht. Een eenmanszaak is dus een rechtsvorm.
Ben ik dan als therapeut een ZZP-er?
Hoogstwaarschijnlijk niet; omdat je niet aan de bovenstaande criteria voldoet. Zeker ook omdat je je bij de KvK hebt ingeschreven als eenmanszaak. Dat is logisch want de belastingdienst kijkt bijvoorbeeld alleen maar naar je rechtsvorm. De reden dat veel starters kiezen voor een eenmanszaak is omdat deze rechtsvorm eenvoudig op te richten is. Je hoeft je hiervoor alleen maar in te schrijven bij de Kamer van Koophandel. Bovendien kan je genieten van interessante fiscale voordelen, waaronder de startersaftrek, zelfstandigenaftrek en mkb-winstvrijstelling. Verder is ook de administratie vrij eenvoudig.
Een zzp’er werkt van huis uit of bij de opdrachtgever. Jij als therapeut hebt de beschikking over een eigen praktijkruimte. Het verschil tussen zzp en eenmanszaak is dus dat zzp een begrip is en dat eenmanszaak een rechtsvorm is.
Vanaf wanneer moet ik een jaarverantwoording kunnen overleggen?
Het eikpunt is de laatste dag van het jaar. Dan moet je over het voorafgaande jaar de 6 genoemde punten kunnen verantwoorden;
- Rentabiliteit
- Liquiditeit
- Solvabiliteit
- Personeelskostenratio
- Zorgopbrengstenratio
- Budgetratio
Welke oplossingen biedt de NWP om aan de Wtza te voldoen?
- VOG. Dat is geregeld die heb je via de NWP.
- Voorbehouden handelingen. Deze vraag kan je met ‘Nee’ invullen. Immers complementaire hulpverleners mogen sowieso al geen voorbehouden handelingen verrichten; tenzij je uiteraard de (BIG) bevoegdheid hebt om dit te doen.
- Veilig incidenten melden. Is een opmerkelijk punt, dit is immers geregeld binnen de Wkkgz. De NFG heeft in haar systeem een veilig incidentenregister waar je gebruik van kan maken.
- Klachtenregeling. Dit is voor jou centraal via de NWP geregeld. Je hoeft dus niets zelf te doen. Die keuze heb je. Als het goed is, heb je dit dan via een andere partij geregeld. Zie ook onze F.A.Q. onderdeel "Overig" voor meer informatie over de NWP-klachtenregeling.
- Meldcode huiselijk geweld. Ook hier heeft de NFG in het verleden alles voor je geregeld. Formeel ben je volgens de Wtza en de Wkkgz verplicht om een protocol te hebben. Het protocol vind je onder je persoonlijk account (onder het tabblad “Downloads”). Gegevens van onze aandachtsfunctionaris huiselijk geweld/kindermishandeling staan op onze website. Zij kan je met raad en daad bijstaan in dit proces.
- Factureren en declareren. Indien je werkt voor zorgverzekeraars en/of WMo dan moet je factuur al aan dwingende voorwaarden voldoen. Dat is dus al goed geregeld. Meer informatie over goed declareren vind je op onze site bij F.A.Q. (Zorgverzekeringsvragen)
- Informeren van je patiënten. Je ben verplicht als NFG-registerlid om goed en tijdig te informeren. In ieder geval over de verschillende behandelopties en bijbehorende kosten. Maar bijvoorbeeld ook over de bij jou geldende wachttijden zodat patiënten weten hoe snel ze waar terechtkunnen. We controleren dit onder andere bij de visitatie.
- Je dient te beschikken over een goed administratiesysteem waarin je zorgplannen en dossiers kunt vastleggen. Dit systeem dient uiteraard te voldoen aan de AVG.
- KMS
Wat is een KMS?
KMS staat voor Kwaliteitsmanagementsysteem. Een KMS is een structuur waarbinnen je alles hebt vastgelegd en dat zorgt voor het waarborgen en verbeteren van je bedrijfsvoering. Alle bedrijfsprocessen die een relatie hebben met kwaliteit, vallen onder kwaliteitsmanagement. Binnen een kwaliteitsmanagementsysteem breng je dus allerlei zaken in kaart zoals procedures, functies, te gebruiken formulieren, opleidingsplannen etc. Een PDCA-cyclus (Plan-Do-Check-Act) is, net als een audit, onlosmakelijk verbonden aan een KMS.
Waar vind ik informatie over het KMS?
Alle informatie over het KMS vind je op de website QualityinCare.
Wat kost het KMS?
Het antwoord vind je op de website QualityinCare
Kan ik het KMS van de NWP bekijken voordat ik het aankoop?
Op de website van QualityinCare staat een introductiefilmpje, zodat jij een indruk krijgt hoe het KMS van QualityinCare eruit ziet.
Krijg ik vrijstelling voor bijscholing wanneer ik een KMS krijg?
Ja dit klopt. Wij realiseren ons dat het verkrijgen van een KMS zowel een financiële- als een tijdsinvestering vanaf jouw kant vraagt. Wij geven daarom 3 jaar vrijstelling op de algemene bij- en nascholingsverplichting.
Maar let op; een KMS geldt voor een hele organisatie. Zijn bij jouw organisatie meerdere personen geregistreerd bij de NWP dan geldt de vrijstelling voor diegene die verantwoordelijk is voor het opzetten, onderhouden en beheren van het KMS.
Ben jij geregistreerd bij de NWP (en krijgen je cliënten dus vergoedingen van de zorgverzekeraars) dan blijft één dag per jaar geaccrediteerde bijscholing PSBK/MBK wél verplicht. Op dit onderdeel mogen wij geen vrijstelling geven.
Deelname aan minimaal 12 uur intervisie en/of supervisie per jaar blijft ook gewoon verplicht.
De vrijstelling dient in 3 achtereenvolgende jaren opgenomen te worden. Dit mag ook 2023, 2024 en 2025 zijn als je in 2022 al je scholing hebt ingepland.
Deze vrijstelling geldt ook wanneer je kiest voor een KMS van een andere partij dan de NWP. Maar let op! Je krijgt de vrijstelling alleen als je een officieel bewijs van het door jou geimplementeerde KMS kunt overhandigen. In geval van het KMS van QualityinCare krijg je, nadat je alle gevraagde gegevens hebt ingevoerd, een certificaat. Dát certificaat geeft recht op de vrijstelling. De factuur van QualityinCare geeft dus geen recht op vrijstelling.
Wat zijn de gevolgen van GEEN registratie/aanmelding uiterlijk per 1 januari 2022 / 1 juli 2022?
Voor nieuwe zorgaanbieders geldt een meldplicht per 1 januari 2022. Voor bestaande zorgaanbieders is dit 6 maanden later. Doe je dit niet, dan ben je “in overtreding”. Wat dat precies betekent is nog niet met 100% zekerheid te zeggen. Maar je kunt er rekening mee houden dit kan betekenen dat zorgverzekeraars of gemeenten je kunnen verwijten ‘onrechtmatig’ te handelen. Hierdoor moet je mogelijk (een deel van je) inkomsten terugbetalen. Hier zijn talrijke voorbeelden van vanuit de Zorgverzekeringswet, maar inmiddels ook uit de WMO en de Jeugdwet. En dat staat nog los van eventuele andere sancties of maatregelen die opgelegd kunnen worden vanuit de Inspectie. Kortom, het is een niet te onderschatten risico voor jou en jouw praktijk.
Ik ben Coach, moet ik dan ook voldoen aan de Wtza?
De Wtza is van toepassing op álle zorgaanbieders in de zin van de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz). Dat zijn dus instellingen én solistisch werkende zorgverleners.
Maar ben je als Coach een zorgverlener? De overheid geeft de volgende definitie aan het begrip “zorgverlener”;
Een zorgverlener is iemand die beroepsmatig zorg verleent. Dit zijn niet alleen BIG-geregistreerden maar bijvoorbeeld ook verzorgenden en begeleiders. Ook praktijkondersteuners zijn zorgverleners.
Zie; https://www.toetredingzorgaanbieders.nl/wat-betekent-de-wtza/vragen-en-antwoorden-wtza
Voor b.v. Job- en Werkcoaches is de Wtza niet van toepassing.
Let op; je SBI-code bij de inschrijving KvK bepaalt niet of je wel/niet aan de wetgeving moet voldoen. Je werkzaamheden bepalen dit. Zie ook de vragen binnen onze F.A.Q. over de SBI-codes.
Ik ben ingeschreven bij de KvK met een SBI-code die niet valt onder de Wkkgz/Wtza. Hoef ik dan niet aan deze wet te voldoen?
De Wtza is van toepassing op álle zorgaanbieders in de zin van de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz). Dat zijn dus instellingen én solistisch werkende zorgverleners.
Met de komst van de Wkkgz is het idee ontstaan om de Wkkgz te koppelen aan een groep van zorgondernemers in het KvK bestand. Dit helpt namelijk om helder te krijgen óf je aan de Wkkgz moet voldoen.
In de brochure “Val ik onder de Wkkgz” lees je welke bedrijven in élk geval hieronder vallen.
Dit betekent níet dat als je een andere SBI-code hebt, je níet onder deze wet valt. De koppeling tussen de Wkkgz en de Wtza is alleen ondersteunend maar zeker niet bepalend. De Wkkgz heeft in haar wettekst namelijk niets geschreven over de SBI en KvK. De SBI categorieën binnen de KvK zijn niet bepalend voor jouw verplichtingen rondom de Wkkgz/Wtza. Jouw eigen werkzaamheden zijn dat wel.
Ik ben ingeschreven bij de KvK met een SBI-code die valt onder de Wkkgz/Wtza. Als ik mijn SBI-code aanpas, hoef ik dan niet meer aan de wetgeving te voldoen?
De Wtza is van toepassing op álle zorgaanbieders in de zin van de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz). Dat zijn dus instellingen én solistisch werkende zorgverleners.
Met de komst van de Wkkgz is het idee ontstaan om de Wkkgz te koppelen aan een groep van zorgondernemers in het KvK bestand. Dit helpt namelijk om helder te krijgen óf je aan de Wkkgz moet voldoen.
In de brochure “Val ik onder de Wkkgz” lees je welke bedrijven in élk geval hieronder vallen.
Dit betekent níet dat als je je SBI-code wijzigt, je níet onder deze wet valt. De koppeling tussen de Wkkgz en de Wtza is alleen ondersteunend maar zeker niet bepalend. De Wkkgz heeft in haar wettekst namelijk niets geschreven over de SBI en KvK. De SBI categorieën binnen de KvK zijn niet bepalend voor jouw verplichtingen rondom de Wkkgz/Wtza. Jouw eigen werkzaamheden zijn dat wel.